Addict Close up Image 2017 BIKE SCOTT Sports MG 6438 041
Wybierając pedały zatrzaskowe, przeskakujemy własne ograniczenia, obawy i stereotypy. Decydujemy się na krok dalej i świadomi wyboru przywiązujemy się do roweru na dłużej, na poważnie i dosłownie. 

Do miana twórcy systemów trwałego przytwierdzenia rowerzysty do korby aspirują dwie firmy – Keywin z Nowej Zelandii i Look z ojczyzny TdF. Oba rozwiązania pojawiły się mniej więcej w tym samym czasie i niemal z miejsca zawojowały zawodowy peleton. Natomiast firma która wprowadziła pedały zatrzaskowe pod strzechy jest Shimano ze swoim SPD. Od  czasu wprowadzenia legendarnych już pedałów Shimano PD-505 zatrzaski może mieć każdy.

Jak to działa?

Wszyscy tłumaczą że zatrzaski działają jak zapięcie narciarskie. System zatrzaskowy składa się z 3 elementów.

1. Pedał w zależności od producenta może mieć różny kształt. Najpopularniejsze wśród górali są Shimanowskie SPDy, „ubijaki”, pedały firmy LOOK, oraz TIME . Pedał Shimano to oś i dwa połączone sprężynami „imadła”. Pedał „eggbeater” to właściwie oś i cztery druty połączone sprężyną. Pozostałe systemy MTB są dość podobne w zasadzie działania i stanowią wariację na temat SPD i EggBeater'ów lub mix obu rozwiązań.

2. Blok czyli miejsce kontaktu rowerzysty z rowerem. Składa się z kilku części ale najważniejsze do działania są -  „zaczep” którym zahaczamy o przednią część pedału oraz „wcisk” którym odpychamy tylną część pedału i napinamy sprężynę(uwaga "zaczep" i "wcisk" to nazwy umowne na potrzeby wpisu)

Widok z góry - blok zaczepiony w zatrzasku

 Widok z boku, przód roweru od lewej, blok wczepiony w pedał, dociśnięcie "wcisku" (z prawej) spowoduje zapięcie bloku

3. But – blok musi zostać przytwierdzony pewnie do buta, w odpowiednim miejscu. W tym celu buty kolarskie zostają wyposażone w specjalne prowadnice z gniazdami do przykręcenia bloków. Dzięki temu możemy regulować położenie bloku względem stopy i lepiej dopasować swoją pozycję na rowerze.

Nauka Jazdy od nowa

Nauka jazdy polega na wykształceniu w sobie nawyku intuicyjnego wypięcia pedału. W tym celu wybierzmy sobie piaszczyste miejsce, które uchroni nas przed poobijaniem. Ćwiczymy wpięcie i wypięcie z pedałów. Najpierw robimy to w miejscu następnie w ruchu. Gdy uznamy, że umiemy już się wypinać możemy ruszać w miasto. I tu niespodzianka, bo najprawdopodobniej w najmniej spodziewanym momencie i najbardziej banalnym, zapomnimy, że jesteśmy przypięci do roweru. Sytuacja jest równie zaskakująca co komiczna. Po prostu zatrzymujemy rower i... padamy na bok, jak kamień. Dlatego bardzo ważne jest aby w pierwszych tygodniach z zatrzaskami zachować ostrożność, a jeżdżąc w ruchu miejskim zatrzymywać się schodząc z roweru(nie opierając się o słupki, kosze itp). W ten sposób dużo szybciej nauczymy się intuicyjnie wypinać z SPDów. 

Co dają pedały zatrzaskowe?

1. Lepsza technika i skuteczność pedałowania

2. Lepsza kontrola nad rowerem

3. Mniejsze zmęczenie przy dłuższych dystansach

4. Łatwiejsze zdobywanie podjazdów

5. Łatwiejsze utrzymanie stałego rytmu pedałowania

Technika pedałowania

Technika kręcenia korbą,  polega na maksymalnie efektywnym wykorzystaniu ruchu jaki wykonujemy pedałując. Czyli nie tylko pchamy pedał do dołu ale i ciągniemy do góry. Najtrudniejsze jest wytworzenie w sobie nawyku ciągłej pracy mięśni, niezależnie od położenia korby. Ale gdy to nam się uda nawet w stopniu dostatecznym będzie nam znacznie łatwiej utrzymać rytm jazdy nawet w trudnym terenie, efektywniej i sprawniej pokonamy podjazdy. Długie dystanse nie będą powodowały znacznego zmęczenia mięśniowego. Podstawowym i chyba najskuteczniejszym ćwiczeniem w nauce pedałowania ” od nowa” jest wpięcie się i pedałowanie, tylko jedną nogą. Regularne powtarzanie tego ćwiczenia (wystarczy kilkadziesiąt sekund na każdą nogę) sprawi, że jazda stanie się o wiele efektywniejsza i przyjemna.  

Czy znajdę coś dla siebie?

Rynek obuwia kolarskiego obejmuje całe spektrum stylów jazdy, upodobań kolorystycznych, zachowania w trakcie chodzenia, wyglądu, wygody, przewiewności, sztywności i typu zapięcia … Zasadniczo możemy rozróżnić kilka głównych grup butów:
1. Szosowe – mają zastosowanie w rowerach szosowych, są najczęściej absolutnie pozbawione „bieżnika”, podeszwa jest bardzo sztywna i chodzi się w nich dość niewygodnie

Solace Action Image 2017 BIKE SCOTT Sports MG 6117 031 

2. MTB – tą grupę możemy podzielić na kilka podtypów jak XC, Enduro itp… zasadniczo posiadają dość agresywne korki na podeszwie które mają ułatwić chodzenie pod górę po sypkim, bądź błotnistym podłożu. W butach sportowych czy wyczynowych dodatkowo można zamontować kolce  poprawiające naszą przyczepność w terenie. Podobnie jak w butach szosowych, wraz z poziomem zaawansowania kolarza(bądź grubości portfela) wzrasta sztywność podeszwy szczególnie w modelach wyczynowych. 

Contessa Spark CloseupImage 2017 BIKE SCOTT Sports 6  Scale CloseupImage 2017 BIKE SCOTT Sports 1  MTB Lifestyle CloseupImage 2017 SCOTT Sports 36

3. Turystyczne – uniwersalny but w którym z założenia ma się nam zarówno dobrze jeździć  jak i wędrować, podeszwa przypomina stosowaną w butach trekkingowych , jej sztywność jest ograniczona do miejsca przytwierdzenia bloku4. Miejskie – ten typ prócz miejsca na blok stara się nie odróżniać od typowego sportowego miejskiego stylu. W takich butach możemy spokojnie pojechać do pracy, na rowerowy spacer po mieście i wejść na kawę w lokalu nie zwracając na siebie uwagi.


PODSUMOWUJĄC

Systemy zatrzaskowe to znakomite rozwiązanie dla rowerzystów którzy zaczynają traktować rowerowe hobby dość poważnie. Sprawiają, że jesteśmy wydajniejsi, lepiej panujemy nad rowerem, możemy być szybsi i czasem, przy sumie tych wszystkich zalet, jesteśmy bliscy tego uczucia absolutnej kontroli  nad rowerem, mocy, szybkości, frajdy z jazdy i głupiego zadowolenia z siebie. W naszym kraju  "zatrzaski" wśród mniej zakorbionych nadal budzą konsternację, strach, zdziwienie i traktowane są jako przejaw snobizmu bądź ekscentryzmu, ale jak widać po różnych rodzajach butów, SPDy mogą znaleźć się w każdym rowerze a but nie musi przypominać wyczynowego cudeńka, może być po prostu zwykłym butem, na prawie każdą okazję, na każdą kieszeń i na każdą pogodę. Naprawdę polecamy przesiadkę na zatrzaski bo sezon  w pełni a spróbować warto, gdy raz zasmakujesz nie będziesz mógł sobie wyobrazić jazdy na zwykłej platformie.  Klikając na poniższe obrazki będziecie mogli zobaczyć pełną ofertę butów kolarskich SCOTT, część tej oferty znajdziecie w naszym sklepie. ZAPRASZAMY!



     

Wszystkie znaki i marki towarowe użyte na na tych stronach są prawnie zastrzeżonymi znakami ich właścicieli.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kontakt z nami

Jesteśmy do Twoich usług od poniedziałku do piątku w godz. 10-18
(sobota 10-14).

Możesz się z nami skontaktować poprzez Formularz lub telefonicznie: +48 85 742-46-58

Nasz adres

Corrado s.c. ul. Sukienna 9, 15-881 Białystok Tel.: +48 85 742-46-58 Fax: +48 85 742-46-58

Znajdziesz nas na: